22 augusti 2014

Schema för hösten - check

De senaste dagarna har varit händelserika och därför har jag inte hunnit uppdatera bloggen. För att i korta drag sammanställa vad jag har gjort sedan i onsdags så har jag tagit amerikanskt körkort (3:de), träffat nya studenter både internationella och amerikanska, varit på orientation x2, fixat mitt schema för hösten, träffat min advisor, betalat räkningen för skolan (inte lika roligt som de andra), tagit kikhosta vaccin (inte heller så kul för min arm gör fortfarande ont), lärt mig vägen till Colleget utantill. Däremellan har lite annat smått och gott också hunnits med.

Tisdagen den 2 september börjar min lektioner på Holyoke College. Tisdagarna kommer även att vara mina längsta dagar då jag har hela tre olika lektioner och den sista lektionen slutar kl. 21.00 på kvällen! Det är lika bara att köra hårt första dagen, eller hur!? Mitt schema för övrigt är jag riktigt nöjd med (se schema nedan). Måndag till torsdag kommer jag ha lektioner och måste åka in till skolan, fredagar däremot har jag inga lektioner alls och kan ta sovmorgon om jag vill. Även om jag inte har några lektioner på fredagar är jag övertygad om att jag kommer ha fullt upp med att studera ändå. På orientatation sa professorerna att vi studenter bör räkna läxor som tar sisådär 2 tim att lösa för varje lektion vi har. Kul.
Vad gäller skillnader mellan svenska och amerikanska college/universitet har jag upptäckt en hel del redan. En stor skillnad att jag nu kommer läsa fyra olika ämnen istället för ett som vi gör i Sverige. En annan skillnad är att man MÅSTE gå på sina lektioner här i USA för annars riskerar man bli "utkastad" ur sin kurs och få dåliga betyg. Alla kurser här är alltså obligatoriska och det är en ytterst liten procentdel man får vara frånvarande. Ytterligare en sak som jag lärde mig i veckan var att jag som student själv väljer mina kurser med hjälp av en advisors hjälp. Detta betyder att de studenter som har samma inriktning som mig kanske läser helt andra kurser än mig själv. Självfallet kan man inte välja kurser hux flux även om det känns så utan det finns vissa riktlinjer som du måste följa om du vill ta din degree. Jag kommer säkert skriva ett nytt inlägg om detta vid ett senare tillfälle också men nu fick nu i alla fall en liten inblick i hur stor skillnad det faktiskt är .

MÅN  
12.30-13.45   Psychology

TIS     
09.00-10.15   English Composition       
10.30-13.00   LAB       
18.15-21.00   Education in America

ONS
12.30-13.45   Psychology

TOR
09.00-10.15   English Composition
10.30-13.00   Intro to Sustainability (LAB)



Såhär ser Colleget ut på avstånd. 

Jag framför min nya skola :)


Nog om skolan för nu är det äntligen helg. Ska njuta till max av min sista veckas ledighet för som ni märker kommer jag ha fullt upp till hösten.


//Caroline

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar