14 augusti 2014

Back in the USA

Japp, då var man tillbaka i USA igen. Denna gång är jag dock här för att studera på ett College i Holyoke, MA istället för att jobba som au pair. Eftersom jag jag vill att ni där hemma i Sverige ska kunna ta del av mitt liv här på andra sidan Atlanten tänkte jag börja skriva på min blogg igen, så att ni kan följa med mig på mitt äventyr.
Det har ju hänt en hel del sedan jag skrev på bloggen förra gången så därför tyckte jag att det passade bra med en ny layout för att ge den ett nytt utseende. Hoppas ni gillar den. 

Så jag har alltså varit i USA i två dagar nu men har inte hunnit med någon uppdatering då det har varit fullt upp. I tisdags morse vaknade jag av mitt alarm kl. 04.10 och då var det dags att gå upp för att bege sig mot Landvetter flygplats. En lång dag av resande hade jag framför mig då slutmålet för dagen var New York!! Flygresan i sig gick smidigt, inga förseningar och vi landade till och med tidigare än väntat. När jag klev av planet i New York var det dock kaos.....Planet från Bryssel som jag var med på var tydligen inte det enda plan som hade landat runt lunchtid lokal amerikansk tid. Hela TVÅ timmar spenderades i kö med en massa andra människor från olika delar av världen i väntan på att få visa sitt pass och bli "insläppt" i landet. Två timmar!! Som tur var träffade jag en annan svensk tjej i kön som också skulle studera i USA så vi hade mycket att prata om vilket gjorde att timmarna gick något fortare. Ett tips till er som ska resa till New York inom en snar framtid är att ha med ett gott tålamod när ni ska handskas med den amerikanska tullen för det går inte fort. Allt som allt tog det mig lite över två timmar att komma ut från flygplatsen då det var kö igen efter passkontrollen för att visa den lapp man fyller i på planet angående vad man för med sig in i landet. Väl ute i friheten stod Cory och väntade på mig, stackaren hade väntat lika länge som mig då han var där när mitt plan landade. Det blev ett stopp på Five guys, ett hamburgeställe (en av de bästa hamburgerrestaurangerna enligt mig) för mat innan vi slutligen checkade in på hotellet för kvällen/natten.

Igår körde vi från hotellet nere i New York upp till lägenheten i West Springfield, MA, en resa på vanligtvis ca. 3 timmar. Det regnade en hel del igår så det var översvämningar på flera vägar och vi fick köra i stora vattenpölar så resan tog lite längre än väntat. Väl framme i lägenheten fick jag packat upp mina saker och göra mig hemmastadd. Vi hann även med att göra några små inköp till lägenheten som gardiner, bordsunderlägg och blommor. Ska försöka ta några bilder tills mitt nästa blogginlägg på lägenheten så att ni får se hur jag bor. 

Idag har Cory och jag "hikat" i en park inte så långt ifrån där vi bor. Det var extra skönt med lite luft och komma ut i naturen då jag mest varit inomhus de två senaste dagarna. Parken som hette, Forest Park var ganska stor och det fanns till och med ett zoo därinne. En skillnad från svenska parker och amerikanska parker är att det nästan alltid är en fee dvs. en avgift som man behöver betala som inträde för att komma in i parken. Vi behövde dock inte betala något denna gång då vi parkerade utanför parken och gick in gratis. 
Jag skulle egentligen ha träffat en representant från colleget idag för att gå igenom lite praktiska detaljer men tyvärr lämnade hon återbud igår för hon var tvungen att göra "jury duty". Jury duty är när man sitta med i juryn för att bedöma om någon har gjort sig skyldig till brott eller ej. Rättsystemet i USA skiljer sig en del från de svenska och att vara med i juryn är en samhällsplikt så som medborgare kan man bli kallad för att göra det fast man egentligen inte vill. I alla fall så måste jag vänta enda tills nästa tisdag innan jag får träffa min representant....lite segt. 




Cory i parken

Det var väldigt grönt.....till och med vattnet

Jag framför en indianstaty som var entrén till parken
..
//Caroline

2 kommentarer:

  1. Fin park, undrar bara vem som är indianen på bilden!

    SvaraRadera
  2. Inte är det jag i alla fall ;)

    SvaraRadera