24 maj 2011

Chicago

Förra helgen gjorde jag, Sofia, Marie och Isabell ett snabbesök i Chicago, IL. För att berätta en lång historia kort kan jag säga att vi inte hade turen på vår sida. Det hela började på fredags eftermiddagen (som faktiskt var fredagen den 13:de) då jag fick ett sms av Isabell som säger att vårt flyg har blivit inställt pga åska. Vi kunde alltså inte flyga på fredagskvällen utan fick efter en hel del samtal en tid tidigt lördags morgon istället. 
Kl. 05.00 ringde min alarmklocka och 45 min senare satt vi i bilen påväg mot flyplatsen Newark som ligger ca 20 min med bil härifrån. Vårt plan var i sin tur försenat en timma men vid 9.30- tiden lokal tid (en timmes tidsskillnad) landade vi tillslut i Chicago. Vi tog taxi till vårt hotell, Congress Plaza Hotel som låg väldigt centralt och var ett hyfsat fint hotell. Eftersom vi anlände på förmiddagen kunde vi inte checka in vårt bagage men som tur var hade hotellet ett bevakat rum där man kunde lämna sina väskor.
Sedan snabbt ut på stan, för vi ville ju se the Bean som är ett av Chicagos kännemärken dvs en stor böna, hehe innan regnet började falla. Vi promenerade lite i Millennium Park och tog lite bilder på både det ena och det andra.
På eftermiddagen tog jag och Sofia the Brown Line och besökte min gamle granne/barndomskompis/busspolare Cicci som har gått på North Park University i 3 år!  Det blev en kort visit då hon var i full gång med att packa för att senare flytta samma kväll! Vi hann dock med att få en guidad tur av Cicci herself . Universitet som faktiskt var grundad av en svensk och hade närliggande svensk restaurang samt butik. Träffade hennes man, Zach och hans bror och vi åt Chicago style pizza, yummy and cheesey.
Sedan tillbaks till hotellet för att möta upp tyskarna igen. Jag och Sofia testade på roomservice för första gången vilket resulterade i Buffalo Wings och 15 dollar fattigare! Sedan fick vi den brillianta idén om att gå ut och partaja. Vi bytte om och fixade oss iordning för att sedan gå ner till lobbyn. Det var också här vår kväll slutade, vi kikade ut genom dörren och regnet öste ner och så var vi faktiskt ganska trötta så vi bestämde oss för att gå tillbaks upp till hotellrummet igen!  Får inte heller glömma att berätta att just den helgen vi hade valt att besöka Chicago så var det 8 grader Celsius, alltså svinkallt, regnigt och blåsigt. Gick i min vinterjacka och frös ändå! Chicago kallas för the Windy city men inte visste jag att det skulle vara sååå blåsigt där.
Dag två i Chicago var ännu kallare och blåsigare (hur nu det var möjligt!?) och då skulle vi ju självklart gå ned till piren….höll på att blåsa bort men jag fick mina kort sa nöjd blev jag i alla fall. Sedan gick vi till Willis tower, även känt som  Sears tower och som är den högsta byggnaden i USA. Åkte dock aldrig upp då hissvakten sa att vyn var alledes för dålig och man såg inget däruppe, jaha tänkte vi. Gick i lite affären och strosade till det var dags att gå tillbaks till hotelllet för att hämta upp bagaget och bege sig mot flygplatsen O’hara. Flyget hem skulle bara ta 1 tim och 45 min då man tydligen har vinden i ryggen. Den här flygresan kom att ta betydligt längre än så och lite till, skulle kunna skriva en hel bok om den. Lyssna på det är och var glada att ni slapp uppleva detta! Planet skulle ha gåttt kl. 6.30pm och tills en början verkade allt som att det skulle gå utan några problem. Sedan blev planet försenat en timma pga åska i Newark igen. En timme senare fick vi dock kliva på planet, väl på planet får vi reda på att det kommer ta ytterligare en timma innan vi lyfter. När den timmen passerat säger kapten att det kommer ta ännu en timma innan vi lyfter. Tre timmar försenade lyfter vi äntligen från Chicago till en vacker syn av alla stadens ljus. Två timmar senare när vi befinner oss i luften någonstans ovanför NY säger kapten att flyplatsen vi skulle landat på har stängts så vi landar i Philadelphia istället!? Runt 1am (alltså på natten) landar vi i en helt annan stad för att fylla på mer bränsle och byta besättning!! Detta tar "bara" ca. 1,5 tim och med vår nya besättning gör vi ett nytt försök att landa i Newark vilket denna gång lyckas. Så 8,5 tim efter det att planet skulle ha gått och efter 7,5 tim sittandes i planet landar vi i NY och jag kom hem runt 4am på måndags morgonen istället för söndagskvällen. Ska väl också nämna att jag sedan 3 tim senare fick gå upp och jobba, puh!!!


Även om det första jag kommer minnas utav resan är vår otur med flygen och det dåliga vädret så får jag ändå medge att Chicago är en väldigt vacker stad. Den påminner om NY med dess skyskraper fast i en mindre och renare version samt med less people. Staden ligger ju också precis bredvid en sjö och har en strand så när solen väl är framme är det nog inte många ställen som slår Chicago.
Mr. Bean

Cool Fontän

Marie, Jag, Isabell och Sofia. (Vi gör ett tappert försök att hoppa, vilket går sädär..)

Jag tar kort på mig själv i bönan!



Marie, Sofia och jag i Millennium Park

Cicci :) Hon tog examen samma morgon som vi besökte henne!

Ett vackert Chicago

Ute vid piren, the Navy Pier som har vissa gratisattraktioner som t.ex. hjulet ni ser på bilden. 

Willis Tower/Sears Tower, riktigt högt hus det där.

Jag och den högsta byggnaden i USA

Japp, det var allt för mig denna gång. Förresten vi har typ sommarvärme här i Madison nu kl är 11 på kvällen och det är fortfarande 22 grader varmt ute :) God natt!

3 kommentarer:

  1. wooot woooot CHICAGOOOOO :) sorry att det va sa daligt vader, det ar jattefint annars :)

    SvaraRadera
  2. Kul att du gjorde dig tid att hälsa på Cecilia, fast det va ju en eländig resa du varit med om. Kul att se dig Skype :)
    Kram Kristina

    SvaraRadera
  3. Cicci - kan tänka mig att det är jättefint om man bortser från regnet och blåsten speciellt nere vid piren och the lake :)
    Kristina - Haha aa flygresan hör inte till en av mina favoriter men det var ändå roligt att få se Chicago! Kul att se dig med :)

    Kramar

    SvaraRadera