6 juni 2011

Should I stay or should I go?

Jepp, då kom tillslut den där frågan som man gått och väntat och hoppats på att få och som ju ändå är ett bevis på att man har gjort ett bra jobb.
I fredags frågade mina värdföräldrar mig om jag ville extend with them alltså om jag ville förlänga mitt år och stanna längre! Ända från början har jag tänkt och tyckt att ett år är en jääätte lång tid och räcker gott och väl men de senaste veckorna har jag faktiskt någonstans haft i baktanke att det kanske inte är helt fel att stanna lite längre. För som sagt detta är en "once in a liftime experience" som jag inte kommer uppleva igen så varför inte förlänga den lite när man ändå har chansen! Så när väl frågan dök upp i slutet på förra veckan har tankarna gått fram och tillbaka och jag har vägt fördelar mot nackdelar och jag har pratat med mina kompisar och familj. Har jag blivit smartare, svar nej!!
I nuläget har jag ingen som helst aning om vad jag ska göra och jag måste snart lämna besked och vad som gör det hela ännu svårare är att det finns fler än en valmöjlighet. För det första kan man förlänga sitt år med antingen 6 mån, 9 mån eller 12 mån för mig lutar det åt 6 mån om jag bestämmer mig för att förlänga. Sedan behöver man inte förlänga med sin nuvarande värdfamilj utan man kan välja en annan familj och område. Detta betyder att jag t.ex. kan säga till Cultural Care (förmedlingen som jag åkt med) att de får hitta en familj åt mig i California! Hur häftigt hade inte det varit men samtidigt att byta familj innebär att man får börja om från början igen och det skulle kännas konstigt att säga hejdå till min nuvarande familj som jag ju verkligen gillar för en annan.
Eller så åker jag helt enkelt hem när jag är klar med mitt år och börjar studera men då är frågan vart och vad jag ska studera!? Arrggh det är så många beslut som måste tas och så lite tid att ta dem på. Min vän sa dock att vilket beslut jag en tar kommer jag göra det rätta, vi får hoppas att hon har rätt!


Should I stay or should I go now?
Should I stay or should I go now?
If I go there will be trouble
And if i stay it will be double
So come on and let me know

3 kommentarer:

  1. jaaag tyckeeer att du ska försöka uppleva så mycket du kan! om jag var du hade jag nog testat en annan familj i ett annat ställe i USA :) men it's up to you, gör det som känns bra för dig!

    SvaraRadera
  2. Du får gå på magkänslan, inget annat att göra :)
    Kristina

    SvaraRadera
  3. Det är ungefär så jag tänker just nu, men det känns som om att jag ändrar mig varje dag typ, haha.
    Jag antar att du har rätt Kristina, jag får helt enkelt lyssna till min magkänsla! Det kan ju inte bli mer än fel :P

    SvaraRadera